zmenšiť zväčšiť text
Články
  • Ako si vystreliť z diváka prostredníctvom občianskeho preukazu

    December 30th,2013 Posted in Články, Kultúra

    Neraz sme sa stali svedkami toho, ako účelovo bolo zmanipulované umenie v prospech vymývania mozgov. I dnes, v  „demokratickej“ spoločnosti sa stretávame s hraním sa na dobrých a zlých, a to v tej najvulgárnejšej podobe. V tomto duchu sa niesol aj dej filmu režiséra Ondřeje Trojana Občanský průkaz z roku 2010, ktorý pred časom odvysielala verejnoprávna RTVS.

    Je vôbec možné, že práve na tento účel bolo zneužité umenie? 129 minút mystifikácií, historických lží a nespochybniteľne spochybniteľných absurdností môže racionálne zmýšľajúcemu divákovi i tomu, kto má pojem o reáliách doby dokázať, že sa to dá. Jednoducho, stačí vidieť čiernobielo. Hoci aj prostredníctvom farebného filmu.

    Roztomilí rebeli

    Občiansky preukaz ako film svojim obsahom tliacha. Vedome, prízvukujem, tvorcovia hádžu na seba sekundu za sekundou „fakty“, ktoré by im závideli bratia Grimmovci, Hans Christian Andersen, Pavol Dobšinský a robia to s ľahkosťou čarovnej paličky Harryho Pottera. Hrdinovia filmu, adolescenti s alkoholickými návykmi sú k pomilovaniuhodní rebeli, v štrnástich rokoch poznajúci všetky súvislosti života (aspoň si to teda myslia), vrátane politickej situácie nielen v bývalej ČSSR. A to do takej miery, že by im jeden prednášajúci politológ i psychológ v oblasti sexuológie mohol závidieť… Nevadí, že repliky plné intelektuálnych klenotov prekladajú tými najjadrnejšími výrazmi.

    Nakoniec, ako je vidno, vo filme nezaujmú nikoho svojimi výkonmi tak, ako svojim príjemným, nasladlým zjavom. Títo reprezentanti éry hippies majú po ruke nepreberné množstvo materiálu, o ktorom sa permanentne hovorí, že bol u nás totálne úzkoprofilovým tovarom. Nezabúdajú však ako správni asociáli moralizovať a vo svojom kolektíve burcovať proti vymývaniu mozgov práve metódou vymývania mozgov. Takýchto paradoxov sa dopustil i Juraj Nvota vo svojom filme Eštebák (v českej verzii Konfident). Autori si samozrejme neodpustia ani klišé vo forme tuzexových peripetií, faux pas z kvetinovou revolúciou na základnej škole, či podľa nich fanatickej osobnej kontroly, pričom asi nejakým „nedopatrením“ mohol prísť práve bez kontroly list z Kanady. Rovnako ako slušné znalosti omladiny, pospevujúcej si vo vlaku piesne v zručnej angličtine. Vskutku pozoruhodné. Čo je však poburujúce, je to, že občanov Sovietskeho zväzu považovali nielen za okupantov, ale doslova za kohosi, kto sa správal priam nacisticky a mal tendencie až k akejsi arizácii majetku. Neviem, čo by na to povedali samotní obyvatelia dnešného Ruska. Alebo by oportunistickí filmári mlčali a zasa by obrátili list, ak už nie celý kabát?

    Takisto je poburujúcou historickou lžou vymyslená policajná brutalita, kde žiaci učilišťa sú surovo zbití príslušníkmi Verejnej bezpečnosti. Nuž ale pre zosilnenie pôsobivosti a medlenie si rúk pôvodcov Občianskeho preukazu je akákoľvek cesta k dosiahnutiu úspechu dobrá… Vo filme môžeme počuť i skladbu Karla Kryla Bratříčku, zavírej vrátka. Áno, vo svojej dobe mal svojský názor na politický stav v ČSSR, no pri produkcii tohto kalibru by si asi poriadne rozmyslel, na koho stranu by sa obrátil a ak by túto skladbu počul práve v tomto filme, v hrobe by sa obracal určite.

    11 nominácií na Českého leva

    Snímke však nechýba spád a vyhýba sa rušivému strihu v rámci scénok, hoci tu môžeme naraziť niekedy až na príliš veľa verbálnych gagov za sebou nenechávajúcich nás ani na minútu vydýchnuť. Niektoré slovné delikatesy, najmä Alešove potrhlé veršíky zostanú v divákovej pamäti ešte dlho po zhliadnutí a môžu sa stať priam kultovými hláškami.

    Obľúbenosť hercov, zúčastnených na tomto diele a ich nadpriemerné výkony určite tiež patria k svetlejším stránkam filmu. Čo však práve iba kontrastuje so spomínanými výkonmi novicov v hlavných úlohách. Lokality sú vybrané veľmi pozorne, prezieravo a autenticky. Istej poetike divák podľahne, i keď vie, že film často koliduje so skutočnosťou.

    Koniec koncov, pôvodcovia Občianskeho preukazu sú vo svojej práci odborníci a vedia sa v nej otáčať už roky. Preto by nebolo správne odsudzovať film pod čiernu zem. Svoje kvality rozhodne má, i keď sú využité veľmi pozoruhodným spôsobom. Establishment, ako sa hovorí, žiada svoje. A preto i ocenenia patriace tomuto filmu musia zaručiť, že priaznivec tohto artefaktu je automaticky „znalec“ a jedinec s „dobrým vkusom“. Nech sa páči, tu je účet: Český Lev – 11 nominácií: Najlepší film, Réžia, Herec v hlavnej roli (?!?!?!) Martin Myšička, Herečka v hlavnej roli – Anna Geislerová, Herečka vo vedľajšej roli – Kristýna Liška Boková, Kamera, Scenár, Strih, Zvuk, Hudba, Výprava. Bez komentára.

    Dušan Janek

Copyright © 2012 KROKY. All rights reserved. TOPlist